Dnešní auta a auta před 50 lety. Je rozdíl opravdu markantní?

Dnešní auta a auta před 50 lety. Je rozdíl opravdu markantní? Posted on 6.5.2019


Zavazadlový prostor
Vývoj konstrukce automobilů zaznamenal v této oblasti značný posun. Pochopitelně záleží na vozové třídě a měli bychom porovnávat vzájemně mezi sebou vozy jedné třídy, přesto se i tak prostor pro zavazadla výrazně zvětšil. Budeme-li porovnávat kupříkladu mezi sebou vozy Seat 600 a Seat Mii, oproti starému Seatu je nový kufr větší o 170 litrů, což je trojnásobný nárůst objemu.
starý brouk
Dveře a čalounění
V 50. a 60. letech minulého století se u řady vozů objevila konstrukce dveří se zavěšením vzadu. Otvírala se pochopitelně obráceně, tedy vpředu. Tento konstrukčně zastaralý a nebezpečný prvek dnes už nikde nespatříte, tedy pokud nejste zrovna majitelem takového veteránu. Čalounění sedadel připomínalo křesla a pohovku v obýváku, také bylo vyráběno podobným způsobem a z podobného materiálu.
Bezpečnostní prvky
Ve vozech před 50 lety prakticky neexistovaly bezpečnostní opěrky hlavy a dokonce ani bezpečnostní pásy. Sedadla byla velmi nízká, řidič a spolujezdci měli sedadly pokryto jen 40% povrchu těla. U starých aut byste také nemohli očekávat ani žádné airbagy a bezpečnostní elektronické asistenty, např. funkci nouzového brzdění s detekcí překážek, hlavně při jízdě v městském provozu.
Posilovač řízení
Kdybyste před 50 lety někomu vykládali, že bude řídit vůz jen dvěma prsty, které otáčí volantem, dotyčný by nechápal. Pohyb volantu byl ve starých autech také otázkou silných paží. V létě se řidič hodně zapotil, aby s vozem zatáčel, přitom se musel chladit jen proudem vzduchu z otevřeného okénka. S dnešním elektronicky řízeným mechanickým posilovačem a s klimatizací je řízení úplně o něčem jiném. Pokud jste aktivní řidič, máte nový vůz a máte možnost od nějakého nadšence vypůjčit si na chvíli veterána, doporučujeme vyzkoušet ten rozdíl přímo na silnici.
vyladěný veterán
Výroba vozu dříve a dnes
Výroba starých vozů také trvala mnohem déle a bylo k ní zapotřebí více fyzické síly a více zaměstnanců. Vůz Seat 600 z roku 1957 se vyráběl zhruba 40 hodin, zatímco jeho dnešní nástupce se zhotovuje, s pomocí robotizace, pouhých 16 hodin. A musíte si pochopitelně uvědomit, že dnešní automobily jsou mnohem složitější stroje.